סדנאות וימי עיון

כוחות ביטחון ובוגרים:

1. מנהיגות מונחית ערכים

סדנא הבוחנת לעומק את מושג המנהיגות – מיהו המנהיג ואילו סוגי מנהיגים יש? כיצד מניע כל סוג מנהיג את מנהגיו לכדי פעולה והיכן ממקם את עצמו כל משתתף בסדנא כמנהיג על הרצף. הסדנא ממחישה את הצורך בפעולה ובתהליכי קבלת החלטות לאור ערכים על מנת להפוך ולהיות מנהיג מעורר השראה ונותנת כלים לחשיבה עצמית ולהתפתחות בעניין זה. אורך הסדנא כארבע שעות

2. סדנת סינרגיה ועובדת צוות

הסדנא משווה בין עבודת היחיד לעבודת הצוות ועוסקת בנושאים הבאים: תגבור הכח, שיתוף פעולה, הפעלת כוחות בהתאמה תוך הימנעות מחיכוכים ע"י זיהוי הפוטנציאל המגולם בפרטים המרכיבים את הקבוצה. הסדנא כוללת פעילויות מתודיות היוצרות הנעה של הקבוצה משלב הרעיון והלמידה לשלב הביצוע. אורך הסדנא כארבע שעות

3. דילמת הפיקוד

הסדנא עוסקת במושגים: "סמכות" ו-"אחריות" והקשר ביניהן וממשיכה דרך עיון במושגים אלו לדיון בנושא דמות המפקד – האם הוא מעדיף שימוש בסמכותו החוקית או הכריזמטית? הייחודי בסדנא זו הוא השימוש בסימולציות פיקודיות אותן עוברים המשתתפים לאחר עיון במושגים הרלוונטיים. אורך הסדנא כארבע שעות

4. מדינה יהודית ודמוקרטית

הסדנא עוסקת בזהות ישראלית כמבוססת על משולש הקודקודים ציונות, יהדות ודמוקרטיה, שלושה גורמים המצויים במתח – השלמה. הסדנא בוחנת את יחסי הכוחות בחברה הישראלית, מבררת האם אמנם הגדרתנו הלאומית נמצאת בקונפליקט עם צורת השלטון וערכי הדמוקרטיה, היכן אנו ממקמים את עצמנו בתוך המערכת הסבוכה הזו ועדיין שומרים על זהות ברורה וכיצד על זאת מתקשר לחיינו. הסדנא נותנת כלים להבחנה בעולם המושגים של המדינה היהודית – דמוקרטית ומחדדת את תפישת עולמם וזהותם של המשתתפים. אורך הסדנא כארבע שעות.

סדנאות לבתי ספר ונוער וקבוצות מחו"ל:

1. כנסת צעירה

תוכנית העשרה חוויתית בנושא דמוקרטיה פרלמנטרית לחטיבות הביניים ולתיכונים ומאושרת כיחידת העמקה באזרחות לכיתות ט'. התוכנית היא פרי פיתוח משותך עם המרכז לטכנולוגיה חינוכית (מט"ח) ומנחילה את ערכי הדמוקרטיה באמצאות התנסות בעבודת החקיקה תוך עיסוק בנושאים הקרובים ללבם של התלמידים. במסגרת התוכנית כ-20 מערכי שיעור המועברים ע"י המורה בבית הספר בליווי הצוות המקצועי של מרכז מורשת בגין. המערכים כוללים מושגים ועקרונות יסוד העוסקים בכנסת ובמהותה ושיעורי העשרה להרחבת האופקים והידע. בסיום התוכנית נערך יום מסכם בו משתתפים התלמידים בסדנת חקיקה חווייתית. הסדנא מועברת ע"י מדריכי מרכז בגין באולם המדמה את מליאת הכנסת.

2. סדנת מנהיגות לבתי ספר

סדנת מנהיגות לנוער הבוחנת לעומק את מושג המנהיגות בתיאוריה ובמעשה. בסדנא המיועדת לתלמידי החטיבה העליונה, לומדים המשתתפים כיצד צומחת מנהיגות, אלו הגדרות שונות יש למנהיגות ובאלו כוחות עושים שימוש המנהיגים על מנת להניע את מונהגיהם לפעולה- כל זאת לאור מנהיגים מפורסמים בעבר ובהווה. בהמשך בוחנים המשתתפים בסדנא את הקשר בין מנהיגות לערכים, דנים בתפקידם של ערכים בעת קבל החלטות מנהיגותיות ובונים מערך ערכים אישי שינחה אותם בפעילותיהם. בסיום הסדנא דנים המשתתפים בדילמות ערכיות של המנהיגים מתחומי חיי היום יום (באמצעות סימולציות)

3. תוכנית "זהות ואזרחות"

תוכנית זהות ואזרחות ממנפת את קבלת תעודת הזהות לחיזוק תחושת השייכות למדינת ישראל, העצמת הנאמנות למדינה ולחוקיה ועידוד בני הנוער לגילוי אכפתיות ומעורבות חברתית קהילתית. קבלת תעודת הזהות בגיל 16 מסמלת שלב חדש בשותפתו של האזרח בחברה הישראלית. התוכנית עוסקת בשאלות בדבר מרכיבי הזהות האישית, משמעותה ומהותה של הזהות הישראלית, משקלן של החובות האזרחיות והקשר בינן לבין מושג 'האזרח הטוב'. בסיום מנסח לעצמו כל תלמיד חזון אישי ואזרחי לשנים הבאות.

4. צדק חברתי – "חברת מופת"

סדנא העוסקת בשאלות הקשורות לצדק חברתי, "חברת מופת" לאור חזונם של הוגי דעות בולטים בציונות ואיך מקדמים חזון זה. במהלך הסדנא ילמדו המשתתפים על הגישות השונות להשגת צדק חברתי, יעסקו באופן אינטראקטיבי בדילמות השונות. הסדנא מעניקה כלים לחשיבה יצירתית בתחום ומעודדת עשייה של משתתפיה למען צדק חברתי.

סיור בעקבות מאבק המחתרות להקמת המדינה באזור חיפה:

סיור באזור הצפון בעקבות פעילות המחתרות במאבק לעצמאות ישראל. הסיור מתמקד ברקע לפעילות המחתרות השונות וייסוב סביב פעולות מרכזיות באזור חיפה. נבקר באנדרת הלח"י, משרדי הבולשת הבריטית ליד הנמל והעיר התחתית, רחוב חסן שוקרי ושכונת הדר, שכונת אחוזה וגן ידידיה סגל. הסיור נמשך כחצי יום.

img